Index / Hírek / Indul a kátyúzási szezon

Indul a kátyúzási szezon

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. vasárnap hivatalosan is lezárta a téli útüzemeltetési időszakot, ami november 10-e óta tartott. A tavaszias időjárás beköszöntével így újra a kátyúzási, javítási munkákra helyezik a hangsúlyt a cég szakemberei.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. téli útüzemeltetési időszaka minden év november 10. napjától egészen a következő év március 15. napjáig tart. Idén szerencsére nem kellett meghosszabbítani a téli készenlétet, így hétfőtől a társaság 93 mérnökségén elkezdődhetett a tavaszi munkákra való átállás. Az elmúlt négy hónapban a társaság gépei összesen 84 066 munkaórát teljesítettek, ezen időszak alatt 112 147 tonna sót, 1 069 tonna kálcium-klorid granulátumot, 3,5 millió liter kálcium-klorid oldatot és 9 809 tonna érdesítő anyagot juttattak ki a 31 800 kilométernyi országos közúthálózatra.

A téli hónapokban, főleg az elmúlt hetekben a csapadékos időjárás és a fagyási-olvadási ciklusok gyakori váltakozása miatt, a burkolathibák száma megnőtt a közúthálózaton is. A cég szakemberei télen is végeztek ideiglenes javítási munkákat hidegaszfalt felhasználásával, hogy a balesetveszélyes burkolathibákat kijavítsák, de a megfelelő körülmények ilyenkor jóval korlátozottabbak, hiszen télen is száraz és tartósan 0 fok feletti hőmérséklet szükséges a hidegaszfalttal történő lokális burkolatjavítási munkákhoz. Tavasztól azonban már újranyitnak a melegaszfalt keverőtelepek, így tartósabb javítási munkákra van lehetősége a szakembereknek. A kátyúkról információt a Magyar Közút Nonprofit Zrt. elsősorban a saját útellenőri hálózatán keresztül szerez, több száz útellenőr járja meghatározott terv alapján a közel 32 ezer kilométeres közúthálózatot. Természetesen a lakossági és egyéb bejelentéseket is köszönettel veszik, a jelzéseket igyekeznek beépíteni előzetes ütemterveikbe. A kátyúzási igény nagyobb, mint, hogy minden burkolathibát egyszerre kijavíthatnának a közútkezelő munkatársai, ezért a munkákat ütemezetten végzik. Első körben minden esetben a gyorsforgalmi és főutakon, majd a kevésbé forgalmas 4-5 számjegyű mellékutakon, végül a bekötőutakon avatkoznak be.

A kátyúzási, lokális javítási munkákra a Magyar Közút Nonprofit Zrt. idén nettó 9,51 milliárd forintot költhet el, ez mintegy 151 000 tonna aszfalt felhasználását teszi lehetővé.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. az országosan mintegy 31 800 kilométernyi közúthálózat üzemeltetéséért felel, ebbe beletartoznak az autópályák és autóutak – kivéve az M5-ös és M6-os autópályák, mivel azok koncessziós kezelésben vannak –, valamint a településeket összekötő fő- és mellékutak, illetve ezen utak településeken átvezető szakaszai is. A településeken belüli utak jelentős része önkormányzati kezelésben van, Budapesten a fő- és tömegközlekedési útvonalak a BKK Közút Zrt.-hez tartoznak, a többi fővároson belüli szakasz pedig a kerületi önkormányzatok kezelésében van. Országosan mintegy 170 000 kilométernyi út tartozik az önkormányzatokhoz.

Magyar Közút Nonprofit Zrt.

Ajánljuk

Abaúj és Zemplén októberben hivatalba lépett polgármesterei találkoztak Sárospatakon

Sárospatak adott otthont annak a találkozónak, melyre Abaúj és Zemplén polgármestereit várta Dr. Hörcsik Richárd …