„A MÁV a decemberben életbe lépő menetrendjében megszünteti Budapest–Sátoraljaújhely és a Sátoraljaújhely–Budapest sebesvonatok egy részét – írja levelében Besenyei Károly olvasónk. A Budapest–Miskolc vasútvonal Nagyút–Mezőkeresztes közötti szakaszát hatalmas pénzért felújították, a megszüntetendő vonatokban az osztrák vasúttól vásárolt kocsik közlekednek, tehát hosszú évtizedek után végre elindult a színvonal-emelkedés ezen a vonalon, ezek után mi más lehetne a következő lépés, mint a vonatok egy részének megszüntetése.”
Nem alternatíva
– Én a Keletiből 10 órakor induló, illetve 18 órakor visszaérkező vonattal utaztam heti 2–3 alkalommal – folytatja olvasónk. – Mindkét vonat rendkívül jó kihasználtsággal közlekedett, teljesen érthetetlen számomra, miért mondja a MÁV ezekre a vonatokra, hogy minimális utasforgalmat bonyolítanak. Szabadidőmet feláldozva a MÁV képviselőjével nagyon szívesen kimegyek a Keletibe és nézzük meg a valódi utasszámokat ezen vonatok esetében! A megszűnő vonatok a nap minden szakában közlekednek, ezért az sem igaz, hogy a minimális utasforgalmat bonyolító idősávokban szűnnek meg a vonatok. A megszűnő vonatok helyett az IC-vonatok használata Hatvan, Vámosgyörk, Kál-Kápolna, Mezőkövesd, Nyékládháza településekre és ezen települések vonzáskörzetbe tartozó településekre utazóknak nem alternatíva, hiszen az IC vonatok a felsorolt állomásokon nem állnak meg.
Kérdések
Besenyei Károly konkrét kérdéseket is megfogalmazott.
A vonatok megszüntetése esetében mit jelent, hogy ezekre a döntésekre „alapos elemzés” után került sor? A megszüntetés előtt végeztek-e bármilyen hatásvizsgálatot, ha igen, akkor ezekbe be lehet-e tekinteni? A MÁV a Budapest–Miskolc fővonalát valóban minimális utasforgalmat bonyolító vonalnak tartja?
A MÁV a Budapestre 18 órakor érkező vonatot „minimális utasforgalmat bonyolító idősávban” közlekedő vonatot tartja? Van-e esély arra, hogy a MÁV megvizsgálja a valódi utasszámokat és egyes vonatok esetében s ennek függvényében megváltoztassa a megszüntető döntését? Megkeresésünkre a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságától az alábbi választ kaptuk:
„A menetrend módosítása és az azt előkészítő tevékenység egy jól átgondolt, minden részletre kiterjedő összehangolt folyamat. Hátterében költséghatékonysági elemzések, az utazási kereslet, az értékesítési adatok, a menetrendi kínálat, a csatlakozási rendszerek, valamint a kínálat helyettesíthetőségének összevetésén alapuló vizsgálatok állnak.
Az utasszámlálási adataink azt mutatják, hogy a napi 28 InterCity-vonatunk mellett a fővárost és a borsodi megyeszékhelyet átszállás nélkül összekötő, kétóránként közlekedő sebesvonatok közül a Hatvan és Miskolc közötti szakaszon egyre több szerelvény mérsékelt kihasználtsággal közlekedik.
Szeretnénk hangsúlyozni, hogy folyamatosan figyelemmel kísérjük az utasszám és az utazási igények alakulását, és a vasúttársaság felkészült arra, hogy év közben is gyakrabban hangolja a menetrendet az igényekhez és a befejezett fejlesztésekhez, és tovább bővítse szolgáltatási kínálatát.”
Nem ért egyet ezzel
– Nem tartom szerencsésnek, hogy a járatritkításokba a térségünk valahogy mindig beleesik – mondta dr. Hörcsik Richárd, Abaúj-Zemplén országgyűlési képviselője. – Pont most, amikor folyamatban van a Mezőzombor és Sátoraljaújhely szakasz teljes felújítása, amely jövőre befejeződik és azt követően megkezdődhet a vonal villamosítása. Az újhelyi polgárok ezzel elesnek attól a lehetőségtől, hogy négy órán belül eljuthassanak vasúton a fővárosba és onnan vissza. Minden járat megszüntetésével messzebb kerülünk a fővárostól. Ezt jeleztem is a szakállamtitkárnak, hogy nem értek egyet a járatok ritkításával a mi vonalunkon. Bízom abban, hogy kérésem meghallgatásra talál.
– Bánhegyi Gábor –